Communiceren met vrijwilligers = Beweging Tonen

Elke vrijwilliger, nieuw, aankomend, … doorloopt een reis naar je organisatie. Die reis begint met het ontdekken wie je organisatie is en welke rol vrijwilligers spelen in je organisatie. Al te vaak vragen we inzet van vrijwilligers, maar tonen we heel weinig wat ze allemaal doen.

Elke vrijwilliger, nieuw, aankomend, … doorloopt een reis naar je organisatie.
Die reis begint met het ontdekken wie je organisatie is en welke rol vrijwilligers spelen in je organisatie. Al te vaak vragen we inzet van vrijwilligers, maar tonen we heel weinig wat ze allemaal doen. 

Wat vrijwilligers doen, kunnen we tonen en dat noemen we beweging tonen. Zo toon je aan bestaande vrijwilligers welke taken er allemaal zijn en bovenal versterk je hen in wat ze doen. Maar bovenal toon je ook aan nieuwe mensen wat er allemaal gebeurt.
Als de goesting er af springt, motiveert dit anderen om mee te doen.

3 tips om beweging te tonen in je werking

Tip 1/ Focus op de mensen achter de taak en niet alleen op het resultaat

Mensen willen mensen zien, daar worden ze blij van, dat verbindt.
Dus toon al die vrijwillige inzet die gebeurt binnen je organisatie.
Toon dat je organisatie leeft, bruist, …
Dat inspireert anderen. Je krijgt een warm gevoel en bovenal toont het trots.

Tip 2/ Wacht niet op het resultaat, maar focus op de beweging

De focus ligt bij beweging niet op het resultaat, maar wel op de actie, de vooruitgang, de goesting. Toon het plezier bij mensen in de taken die ze opnemen.
Denk op voorhand na hoe je die beweging gaat capteren bij acties. Klein en groot. Het gaat niet over het belang van de taak, maar wel over elke inzet waarderen door die te tonen.
En dat mag ook achter de schermen zijn. Wees daarbij niet te perfectionistisch. Beter authentieke goesting dan mooie beelden.

Tip 3/ Speel megafoon op beweging

Ontgin de beweging in je organisatie door je ogen en oren open te zetten voor wat vrijwilligers doen.
Capteer die beweging met foto’s, video, interview, … en versterk die beweging door als megafoon deze actie te delen en te verspreiden.
Zo versterk je goede praktijken en beloon je wenselijk gedrag.

Kijk rond en je ziet al snel voorbeelden.

De vrijwilligers van Broederlijk Delen en hun standjes.
De vrijwilligers bij Natuurpunt en de paddentrek.
De vrijwilligers bij 11.11.11 die overal ten velde acties doen rond 11 november

De vrijwillligers van het Rode Kruis en de sticker acties.

Laat je niet afremmen of tegenhouden. Toon die foto’s. (*)
Dus hop, met volle goesting die beweging versterken en tonen maar.


Om anderen te kunnen bewegen, moet je zelf bewogen zijn.

Benediktus (480-547)

Als afsluiter een leuke video die helemaal weergeeft waar het rond draait als het gaat over het tonen van beweging en vrijwilligers in actie. Met een mix van interviews, actie, vrijwilligers, … Een warm beeld over een warme campagne met veel goesting. Zeg nu zelf, daar krijg je toch goesting van.

Bedankt vrijwilligers! 💐

𝗪𝗲 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗼𝗻𝗴𝗲𝗹𝗼𝗳𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸 𝗳𝗶𝗲𝗿 𝗼𝗽 𝗱𝗲 𝘁𝗮𝗹𝗹𝗼𝘇𝗲 𝘃𝗿𝗶𝗷𝘄𝗶𝗹𝗹𝗶𝗴𝗲𝗿𝘀 die de afgelopen weken alles uit de kast hebben gehaald om onze changemakers in de kijker te zetten en onze campagne te steunen.👏 Jullie zijn allemaal #changemakers. Jullie zijn allemaal #1van11. Dank jullie wel! 💐

Geplaatst door 11.11.11 op Zondag 17 november 2019




(*) Vraag het wel aan je mensen vooraleer je de foto toont.
En respecteer hun keuze.
Zo ben je juridisch ook in orde.
Meestal zijn mensen wel bereid om mee te werken aan dat beeld.
Ze worden daar blij van.

Wil je meer tips?

Zorg er met onze 9 tips voor dat de warmste week vrijwilliger met meer goesting naar huis gaat dan hij is toegekomen.

Koen Vermeulen
Koen Vermeulen

Engagement waar de trots van afspat, daar werken we aan!
Bij vrijwilligers, beroepskrachten én organisaties

Share on facebook
Delen
Share on linkedin
Delen

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Meer berichten

Goesting gekregen?

We zetten je graag in beweging.

Sluit Menu