Vrijwilligers die voor het eerst binnenkomen in je organisatie zijn van groot belang voor je werking. Het zijn potentiële vrijwilligers die nieuwe energie kunnen binnenbrengen én het zijn ook ‘passanten’ die zullen vertellen hoe het is geweest.

We markeren deze binnenkomers best met fluo (denkbeeldig uiteraard!). Wat in fluo staat, valt immers op én het krijgt onze volle belangstelling. We geven onze volledige aandacht bij het eerste contact zodat de mogelijke vrijwilliger zich goed voelt bij ons.

De eerste focus ligt vooral op de fijne beleving van de vrijwilliger en pas dan op de taak die hij of zij uitvoert.

Of anders gezegd; zorg er met onze 9 tips voor dat jouw vrijwilliger met meer goesting naar huis gaat dan hij is toegekomen.

Goesting

Beleving

4

Laat mensen iets doen waarbij ze onmiddellijk hun meerwaarde voelen

De warmste week vrijwilliger komt voor een afgebakend engagement. Zorg voor een direct zichtbaar effect. ‘Ik heb mijn steentje bijgedragen’. Of nog beter ‘Ik heb mee het verschil gemaakt.’
5

Sta open voor nieuwe mensen én voor hun ideeën

Mensen die meedoen zullen misschien ook mee denken. Sta open voor ideeën die ze naar voor brengen. Zoek niet enkel handen, luister ook naar de ideeën van occasionele vrijwilligers. Mensen bevragen en beluisteren is dé manier om mensen te betrekken.
6

Toon interesse in wie je voor je hebt, niet enkel in wat hij/zij doet

Toon interesse in de mens in plaats van de taak. De ervaring van de vrijwilliger wordt sterk bepaald door de wijze waarop hij/zij wordt benaderd. Neem de tijd om hoffelijk te zijn, geef zin.

Fun factor

7

Vraag of mensen blij zijn dat ze geweest zijn

‘Is alles gelukt’ vervang je beter door ‘ben je blij dat je geweest bent’. Luister of mensen het leuk vonden. Een goed gevoel doet mensen terug komen. We moeten meer het gevoel managen, iets minder de resultaten.
8

Samen is het leuker om te vrijwilligen

Vrijwilligen doe je liefst samen. Vrijwilligers willen zich deel voelen van een community. Samen vrijwilligen met mensen die trots zijn op hun project, daar krijgen aankomende vrijwilligers het warm van.
9

Laat mensen vertrekken met aanstekelijke goesting

Hartelijkheid, opgewektheid en vriendelijkheid, deze waarden straal je best uit in het contact met elke vrijwilliger. Mensen herinneren zich immers jouw organisatie op de manier zoals jij ze vertegenwoordigt.

Uitsmijter

Goesting gekregen?

Laat je e-mailadres na en we geven je tips om je helemaal klaar te stomen
voor de aankomende vrijwilligers.

Nieuwsbrief

Nieuws en tips over vrijwilligerswerk en het in beweging krijgen van mensen