De funfactor in het vrijwilligerswerk

27 januari 2021

digitaal

1 dagdeel

Doel

In deze halve-dagsessie werken we rond vrijwilligersplezier. ‘Is alles gelukt’ is een gekende débriefingsvraag. ‘Vond je het leuk’ is een sterkere débriefingsvraag. We leren taskmanagement los te laten en te focussen op peoplemanagement. Want gelukkige vrijwilligers zijn wandelende reclameborden voor je werking.

Herken je dit?

  • Voelt je vrijwilligerswerking niet dynamisch en al zeker niet positief aan? 
    Heeft dit invloed op de motivatie van je medewerkers?
  • Gaat men te weinig in op de beleving van de vrijwilliger in jouw organisatie?
  • Vrijwilligers lijken geen voldoening te halen uit het engagement dat ze aangaan?
  • Staat de focus eerder op moeten dan op willen?

Ben je op zoek naar?

  • Hoe je mensen trots maakt op je werking zodat ze met veel goesting een bijdrage leveren?
  • Hoe je mensen tot een wandelend reclamebord maakt voor je werking?
  • Hoe je mensen tot ambassadeurs van jouw organisatie maakt?
  • Wat people management is in functie van een sterkere betrokkenheid op je organisatie?
  • Hoe je de belevenis van je vrijwilliger centraal zet?
  • Hoe je zorgt voor een positieve en dynamische cultuur in je vrijwilligerswerking?

Inhoud

  • De funfactor benadering binnen vrijwilligerswerk
  • Levensfasemodel van vrijwilligersgroepen (gebaseerd op Piot)
  • De trip advisor cultuur binnen het vrijwilligerswerk
  • Een dynamiserende cultuur creëren
  • De emotionele creditcard
  • Peoplemanagement met resultaten op task niveau

Programma

Vrijwilligers laten zich niet meer onvoorwaardelijk en voor het leven binden aan organisaties. Ze gaan permanent op zoek naar de plaats waar het leuk is én waar ze zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen om een bijdrage te leveren. Beleving is dan ook ‘het’ begrip dat meer en meer zijn intrede doet in onze samenleving. Wat kunnen we daar dan mee in het vrijwilligerswerk?

Vragen we aan vrijwilligers na hun opdracht ‘is alles gelukt’ of ‘was het leuk’?
Kijken we vooral naar de resultaten of ook naar de Funfactor?
Kortom, focussen we vooral op de taken en de opdrachten of op de beleving, het plezier van vrijwilligerswerk?

In elk geval, tevreden en gelukkige vrijwilligers leveren betere prestaties en zijn trouwer aan je organisatie, meer nog, ze worden een wandelend reclamebord voor je werking!

Back to basics: Opnieuw van ‘moeten’ naar ‘willen’

Voor wie?

Deze opleiding staat open voor zowel beginners als meer ervaren coördinatoren van het vrijwilligerswerk.

Begeleiding

Margot Mys staat reeds jaren met beide voeten in het vrijwilligerswerk.  Als vrijwilligerscoördinator binnen een lokaal bestuur werkte ze een vrijwilligersbeleid uit dat toonaangevend is voor tal van andere organisaties en lokale besturen.  Zij ervaart dagdagelijks aan de lijve welke elementen de emotionele creditcard van de vrijwilligers opladen en welke invloed dit heeft op de goesting van vrijwilligers om terug te keren. Sinds een jaar is Margot eveneens vaste medewerker bij Vrijwilligerswerkwerkt en bouwt ze mee aan onze kaders.  Zij brengt deze dan ook graag over op haar eigen enthousiaste en interactieve manier. 

Praktisch

Digitaal

27 januari 2021

95 euro incl. btw 21%, 78,51 euro, excl. btw.
Duur: halve dag
Tijdstip: 9u.30 – 12u.

Sluit Menu